آنیتاآنیتا، تا این لحظه: 11 سال و 6 ماه سن داره

ღ.•*دختر گلم آنیتاღ.•*

مضرات تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال

1391/12/10 11:59
نویسنده : مامان مینا
1,913 بازدید
اشتراک گذاری

برای کودکان بین سنین 65 و 66 هفته تحقیقی صورت گرفته که در آن به نتیجی رسیده اند که  تلویزیون بدلیل داشتن سرعت بالای تصاویر متحرک هر چند سر گرم کننده است ولی کودک را گیج و خسته میکند و باعث میشود قدرت تمرکز کودک تحلیل رفته و در نتیجه هنگامی که به سن 7 سالگی برسد با بیماری بیش فعالی دست به گریبان خواهد شد. (منبع)

 

کودکان زیر ٢ سال به هیچ وجه نباید تلویزیون تماشا کنند و کودکان بالای ٢ سال نیز فقط روزی ١ الی ٢ ساعت می توانند به تماشای تلویزیون بنشینند.

نکاتی در مورد تماشای تلویزیون برای کودکان نوپا(منبع)

1- مدت زمان تماشای تلویزیون توسط کودک نوپا را محدود کنید.

برای کودکان زیر 2 سال باید زمان تماشای تلویزیون به حداقل ممکن برسد. بعد از 15 دقیقه اجازه دهید ذهن کودک استراحت بکند... در زمان های غذا خوردن تلویزیون راخاموش کنید. در اتاق خواب نباید تلویزیون وجود داشته باشد.

2- مراقب برنامه ای که تماشا می کنند باشید نه صرفا تلویزیون

برنامه های تلویزیون رو یادداشت بکنید و برنامه مناسب رو اجازه بدهید کودکتان نگاه کند و بعد تلویزیون را خاموش کنید. به این ترتیب او یاد می گیرد که چه چیز را ببیند و کی ببیند.

3- برنامه های آرام را انتخاب بکنید

برنامه های آرام این امکان را به کودک می دهد که در مورد آنچه میبیند فکر کند و اطلاعات را جذب نماید. برعکس برنامه های سریع و نا آرام که  او را گیج می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهند که برنامه های نا آرام و خشن باعث بروز رفتار های خشونت آمیز در کودکان می شود. بهترین برنامه آنهایی هستند که کودک را مجبور می کنند همراه برنامه آواز بخواند یا برقصد و فعال باشند.

4- همراه با کودک نوپا خود تلویزیون تماشا بکنید.

در یک مطالعه افراد در 3 گروه بررسی شدند. گروه اول دسترسی غیر محدود به تلویزیون داشتند.گردوه دوم دسترسی محدود داشتند ولی والدین آنها را در تماشای تلویزیون همراهی نمی کردند. گروه سوم دسترسی محدود داشتند ولی والدین شان همراه آنها تماشا می کردند. مشخص شد که نمرات درسی گروه سوم بسیار بالاتر است . فقط بودن والدین همراه آنها این پیام را به کودک می رساند که آنچه آنها انجام می دهند برایتان مهم هست. البته همه ما زمانهایی داریم که نمی توانیم همراه کودکمان باشیم. ولی رها کردن کودک بمدت طولانی جلوی تلویزیون این پیام را دارد که برایمان مهم نیست که تو (کودک) چه برنامه ای را میبینی.

گاه میتوانیم بخشی از کارهای روتین خانه را در اتاق تلویزیون انجام دهیم تا همراه فرزندمان باشیم و هر دو لذت ببریم.

5- کمک کنید کودک با دید انتقادی تماشا بکند.

توضیح دهید که چه اتفاقی دارد میفتد و تشویقش کنید که در مورد آنچه اتفاق میفتد سوال بکند. اگر برنامه ضبط شده است یا DVD هست پخش برنامه رو نگه دارین و توضیح بدهید. اگر هم از تلویزیون پخش میشود تفاوت آگهی تبلیغاتی و خود برنامه رابه او  توضیح بدهید.

6- برنامه های تلویزیون را با استفاده از کتاب یا فعالیت های دیگر گسترش  و توضیح بدهید.

موضوع برنامه ای راکه باهم دیدید را به زندگی روزمره هم ربط بدهید. مثلا اگر در مورد اعداد برنامه ای دیدید میتوانید به هنگام چیدن میز از اعداد استفاده کنید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)